BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, July 8, 2009

cinta menggamit tubuhku bab 1

Burung berkicauan , daun berterbangan. Begitulah suasana halaman rumah seorang gadis muda yang bernama Noor Azaliana bin Syamsudin Yusof. Ana balik ke kampung kelahirannya, Kampung Baru, sempena cuti semester kampusnya, Universiti Kebangsaan Malaysia. Kampung ini terletak di Kuala Lumpur. Ana mengambil jurusan undang-undang. Dia merupakan pelajar tahun pertama di kampusnya. Dia tinggal di asrama sekolah bersama-sama dengan teman sebiliknya, Farah.

Semasa ketiadaannya di kampung, rumahnya hanyalah dihuni oleh ibunya. Ibunya merupakan seorang ibu tunggal. Ibunya pernah berkata bahawa ayahnya sudah menemui ajal. Namun, yang dia hairan adalah di manakah kubur ayahnya? Mengapakah ibu selalu menangis tatkala dia bertanya tentang ayahnya? Pelbagai persoalan menerjah mindanya. Namun, Ana tidak mahu melayan semua persoalan tersebut. Aroma nasi lemak dan sambal belacan menusuk hidungnya. Ana lantas meninggalkan halaman rumah dan berlari ke dalam dapur. Ibunya tersenyum.

“Mak.. sedaplah.. Nak makan sikit..” Ana bermanja dengan ibunya. Puan Hamizah sekadar tersenyum. Beliau amat masak akan sikap anak tunggalnya ini. Ana merupakan seorang anak yang periang dan kuat berceloteh.

“Janganlah. Nanti lah.. Sabar ye.. Anakku..” Puan Hamizah melarang anaknya menjamah makanan yang baru dimasak tadi.

“Alah.. mak ni kan.. Tak sporting langsung.” Ana lantas memuncungkan mulutnya tanda memprotes. Puan Hamizah hanya menggeleng-gelengkan kepalanya.

“Alah.. makan je lah.. Hidangkan kat meja tu..” arah Puan Hamizah. Riak muka Ana lantas menjadi ceria. Dia melompat kegirangan. Dia lantas melaksanakan arahan ibunya.

“Ana….” Sahut Puan Hamizah.

“Nape, mak?”

“Ana kena belajar sungguh-sungguh tau.. Jangan kecewakan mak lagi.” Pesan Puan Hamizah. Ana lantas mengangguk deras. Puan Hamizah mencapai tangan Ana lalu berkata, “Ana, jaga maruah dan imej diri tidak kira di mana Ana berada, okey?”

“Mak, jangan risau. Ana akan ingat pesanan ibu tu selalu. Mak, jangan risau, okey? Ana janji!” ujar Ana bersungguh-sungguh. Linangan air mata mula mengalir. Dia berasa terharu dan bersyukur atas kurniaan Tuhan kerana telah memiliki seorang ibu yang mulia.

“Okey. Jom makan. Nanti sejuk pulak!” Puan Hamizah tersenyum.

**********************************

“Tuan muda, sila bangun!!!!!!!!!! Jerit Mak Cik Sam. Fareez terkejut. Dia mengeluh.

“Mak cik.. benarkan saya tidur lebih lima minit, okey?” rayu Fareez.

“Tuan muda, pesanan daripada tuan bapak, tuan muda kena bangun hari ni. Tapi sekarang pun dah lewat!” ujar Mak Cik Sam. Fareez meneliti jam loceng di sebelah katilnya. Dia terkejut bukan kepalang. Sudah pukul 9 pagi! Maknanya dia belum sempat menunaikan solat. Fareez lantas turun dari katil. Dalam keadaan kelam-kabut, dia mencapai tuala lap meja dan membawanya masuk ke dalam bilik air! Mak Cik Sam tersenyum lucu.

Tidak sampai seminit, terdengar pekikan dari dalam bilik air.

“Mak Cik Sam, tolong ambilkan tuala mandi!”

**************************************

Minggu orientasi merupakan minggu yang menyeramkan bagi semua pelajar kampus. Noor Azaliana, seorang pelajar baru, terkial-kial. Dia tidak tahu ke manakah dia patut pergi. Tiba-tiba, bahunya disentuh. Ana tersentak. Dia menoleh. Ana terlopong. Serentak itu, dia menjerit kegirangan. Dia lantas memeluk Diana. Diana merupakan rakan karibnya sewaktu dia masih menuntut di sekolah menengah. Namun, keputusan SPM Diana tidaklah begitu memberangsangkan. Dengan itu, Diana ditukarkan oleh ayahnya ke sebuah sekolah Tingkatan Enam. Sejak itu, dia tidak berhubungan lagi dengan Diana.

“Diana, tak sangka! Awak belajar kat sini ke?” tanya Ana. Diana mengangguk.

“Maknanya, kita ni boleh jadi kawan kan?” usik Diana. Ana tersenyum.

“Kita kan dah kawan dulu?”

“Oh ya. Awak ambil kursus apa?” tanya Diana pula.

“Undang-undang. Awak?”

“Saya ni mana cerdik. Jurusan komputer je..” muram saja suara Diana. Ana serba salah.

“Diana, awak boleh berjaya. Tapi kan hari tu awak kata nak sambung Tingkatan Enam?”

“Tak kuasa aku. Ayah suruh aku sambung Tingkatan Enam. Tapi mak pulak suruh aku terus datang U. Pastu, ayahku mengalah..” terang Diana panjang lebar. Ana mengangguk.

“Semua pelajar sila datang ke kaunter pendaftaran untuk mengetahui siapakah senior anda!” suara seorang lelaki kedengaran melalui pembesar suara. Semua pelajar bergegas menuju ke kaunter. Tidak terkecuali juga Diana dan Noor Azaliana.

Noor Azaliana telah mengetahui nama seniornya. Fareez Fairuz bin Tan Sri Zaki Abdullah! Ya RABBI! Anak Tan Sri pulak tu! Ana bimbang, seniornya seorang yang angkuh dan bongkak. Maklumlah, anak Tan Sri! Kebimbangan dan kegelisahan mula menguasai minda gadis yang bernama Noor Azaliana bin Syamsudin Yusof.

Diana menerpa ke arahnya.

“Ana, senior awak tu siapa?” tanya Diana girang.

“Entah!” Azaliana mengujar sambil menjongket bahunya. Dia menunjukkan kertas cabutan itu kepada Diana. Riak muka Diana berubah.

“Ana, dia ni kan.. Paling famous tau! Dia tu kacak, berkarisma, tampan dan kaya! Oh! Untuk makluman anda, dia tu presiden Persatuan Disiplin Pelajar. Dia tu Ketua Pelajar Lelaki juga tau!!” ujar Diana bersungguh-sungguh. Ana terlopong.

“Wah.. hebatnya. Matilah aku kali ni!”

“Ana, aku tak takut nak kata hakikat.. Dia tu memang tegas. Dulu, semua juniornya telah dibuang kampus!” Masya-ALLAH. Aku lagilah takut.

“Eh.. Ana.. awak cepatlah pergi. Nanti si puting beliung putih tu mengamuk sakan!”

Azaliana bergegas meninggalkan Diana dan menuju ke bilik kuliah 303. Azaliana mengetuk pintu kuliah itu.

“Masuk!” Sebuah suara garau kedengaran. Jantung Azaliana berdegup kencang.

Azaliana menguak pintu kuliah. Pendingin hawa yang semestinya dipasang di bawah suhu yang rendah menegakkan bulu romanya. Seorang lelaki terpacak di dalam bilik kuliah itu.

‘Adess!!!! Kacaknya dia! Cairlah hatiku ni!’ detik hati Azaliana. Namun, dia teringatkan pesanan ibunya, Puan Hamizah, dua hari yang lepas.

“Hmm.. jadi awak ni Noor Azaliana binti Syamsudin Yusof kan?” tanya lelaki itu.

Ana mengangguk laju.

“Kenapa mengangguk? Bisu ke? Hah!!!?” bentak Fareez tiba-tiba. Kecut perut Azaliana dibuatnya.

“Ya. Er.. maksud saya.. saya ialah Noor Azaliana.. tapi saya bukan bisu!” Suara Noor Azaliana tiba-tiba meninggi. Fareez terkejut. ‘Boleh tahan gak si minah ni. Bukan main tinggikan suara kat saya ni!’ detik hati Fareez.

“Wah.. Cik Noor Azaliana, awak ni ada ibu bapa ke tak? Bukan main tinggikan suara kat senior. Saya ni tinggikan suara kat awak , ada alasan tau! Sebab saya tak nak nanti ada orang yang mengata junior saya ialah seorang gadis yang bisu. Tapi tak pasal-pasal aje awak ni tinggikan suara kat saya.. Saya ni senior awak.. awak faham dan tau tak?” soal Fareez sinis. ‘Haha… mesti si minah ni nak mintak maaf kat aku!’ detik hati Fareez.

Namun, Noor Azaliana masih tidak mempamerkan sebarang reaksi. Azaliana berdiri dengan berbelakangkan Fareez. Sehingga sekarang, Azaliana tidak mempamerkan sebarang reaksi mahupun menoleh. Fareez hairan. Fareez memandang muka Azaliana. Dia terkejut!

Air mata mengalir deras dari kelopak mata Azaliana. ‘Isyhh.. perempuan.. memang.. suka menangis.. aje.. sikit-sikit nangis, sikit-sikit nangis!’ bentak hati Fareez. Dia tidak ingin menengking Azaliana sebab dia khuatir Azaliana akan menghadapi penyakit ‘dissociative identity disorder’.

“Er.. Azaliana.. nape awak nangis?” tanya Fareez. Dia sengaja mempamerkan riak wajah yang acuh tak acuh. Azaliana tetap tidak menghiraukan pertanyaan seniornya.

“Aza..” Sekarang, barulah Azaliana mendongak. Panggilan “Aza” ialah panggilan yang diminatinya. Namun, semua orang memanggilnya “Ana”.

“Fareez, saya.. saya.. maafkan saya..” Air mata Azaliana mengalir deras bagaikan Sungai Rajang.

“Syhh.. jangan cakap lagi.. kay? Maafkan saya.. Saya.. berjanji tak akan tinggikan suara pada awak lagi.. Tapi, sekarang saya ialah senior awak. Jadi, please.. don’t cry anymore. Okay?” Tiba-tiba sahaja suara Fareez menjadi lembut.

“Awak… tadi bukan main lagi tengking saya.. nape sekarang suara awak lembut aje?” soal Azaliana.

“Awak ni.!!” Fareez berang. Namun, dia tidak menengking Azaliana.

Azaliana tersenyum.

“Awak ni.. menepati janji jugak ek.. hehe..” puji Azaliana. Fareez bangga.

“Okay.. jadi.. saya ialah senior awak..” Sebelum Fareez sempat menyambung kata-katanya, Azaliana menyampuk, “Senior, awak dah cakap banyak kali. Awak ingat saya ada menghidap penyakit tua ke?”

Fareez tersenyum dan menyambung, “Tak lah.. Jadi.. awak ni.. pangkat pertama SPM.. Jurusan undang-undang amat mencabar.. otak perlu bijak.. putar-belit.. adalah kunci pertama untuk setiap peguam. Untuk menjadi seorang peguam yang baik, perlulah menegakkan keadilan. Jangan menilai sesuatu dengan duit. Itu paling penting!” terang Fareez panjang lebar. Azaliana terpegun. Mulai saat itu, dia mula kagum terhadap seorang pemuda berkarisma yang bernama Fareez Fairuz bin Tan Sri Zaki Abdullah!

0 comments: